تاریخچه کشور قطر

کشور قطر یکی از کشور‌های مدرن و رو به رشد در شب جزیره عربستان و حوزه خلیج فارس است که در سال‌های اخیر به دلیل بهره مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا و پیشرفته و نیز ساخت و ساز‌های بزرگ توانسته خود را به عنوان یک کشور پیشرفته در دنیا مطرح کند. در حال حاضر سفر به قطر نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است خصوصا بعد از جام جهانی. کشور قطر با برگزاری جام جهانی 2022 توانست خود را به مردم دنیا نشان دهد. در پشت ظاهر مدرن قطر، مردمی محلی قرار دارند که به کسب و کارهای بومی و سنتی خود مشغول هستند و مدرنیته و شهرنشینی نتوانسته آن‌ها را از تاریخچه آداب و رسوم و فرهنگ مردم قطر دور کند. اگر می‌خواهید با مردم محلی قطر آشنا شوید و اطلاعاتی در مورد این‌بخش از خاورمیانه بدست آورید باید تاریخچه کشور قطر را بشناسید.

تاریخچه کشور قطر

تاریخ معاصر کشور قطر

کشور قطر واقع در شبه جزیره عربستان، از برخی جهات، یک کشور مدرن در خاورمیانه به شمار می‌رود. با این حال، بررسی‌های انجام شده در خاک قطر نشان می‌دهند که سکونت در این‌بخش از هزاران سال پیش رواج داشته است و قطر محلی نیست که به تازگی توسط مردم برای زندگی انتخاب شده باشد.

1776

همه اقوام تحت حکومت خاندان آل ثانی از کویت به قطر مهاجرت کردند. این امر راه را برای ثبات، استقلال از کشورهای همسایه و ایجاد روابط متوازن با نهادهای مختلف منطقه هموارکرد.

1868

شیخ محمد بن ثانی با مقامات انگلیسی در خلیج عربی توافق نامه‌ای امضا می‌کند که قطر را به عنوان یک نهاد سیاسی مستقل به رسمیت بشناسند. در اصل در این سال جدا شدن قطر از انگلیس و تشکیل دولت مستقل به تدریج شروع می‌شود.

تاریخ معاصر کشور قطر

1875-1914

در ربع آخر قرن نوزدهم، قطر بار دیگر تحت کنترل عثمانی‌ها قرار گرفت. با این حال، حاکمان کشور استقلال قابل توجهی را همراه با اتحاد با بریتانیا حفظ کردند، تحت حکومت شیخ جاسم بن محمد آل ثانی، قطر تا زمان مرگ جاسم در 17 ژوئیه 1913 و شروع جنگ جهانی اول در سال بعد، پیوندهای خود را با عثمانی‌ها (با وجود اختلاف نظر در برخی مسائل) حفظ کرد.

1916

شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی معاهده 11 ماده‌ای انگلیس-قطر را امضا می‌کند و در عین حال ملاحظات خود را در مورد سه ماده که احساس می‌کرد به حاکمیت ملی تجاوز شده است، ثبت می‌کند. این موارد عبارتند از:

ماده 7، به اتباع بریتانیا اجازه می‌دهد تا با ساکنان محلی در تجارت مروارید رقابت کنند.

ماده 8، انتصاب یک مقیم سیاسی بریتانیایی در قطر را الزامی می‌کند.

ماده 9، به بریتانیا اجازه می‌دهد تا یک دفتر پست و تلگراف در کشور ایجاد کند.

مردم قطر

1935

شیخ عبدالله معاهده انگلیس و قطر را تمدید کرد و اولین قرارداد اکتشاف نفت را با شرکت نفت انگلیس و فارس امضا میکند. او همچنین با انتصاب یک مقیم سیاسی بریتانیا در قطر موافقت می‌کند (اگرچه این امر در واقع تا سال 1949 انجام نمی‌شود و قطر آخرین کشور خلیج فارس است که با این اقدام موافقت می‌کند).

1939

نفت قطر اولین بار در پایان سال 1939 مورد حمله دولت انگلیس قرار گرفت، اما فعالیت‌های اکتشافی در طول جنگ جهانی دوم متوقف شدند. این امر همزمان با کاهش صنعت غواصی مروارید و رکود در بازار مروارید طبیعی بر اقتصاد قطر تأثیر منفی گذاشت و فقر شدیدی را برای مردم این کشور به همراه داشت. در اوایل دهه 1950 که تأثیر مثبت صادرات نفت احساس می‌شود، وضعیت مردم کشور قطر تغییر میکند.

دهه 1960

قطر با الحاق به الزامات عضویت سازمان‌های ملل متحد مانند یونسکو و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، شرکت در رویدادهای بین المللی را آغاز می‌کند. این کشور همچنین در کنفرانس‌های کشورهای تولید کننده نفت شرکت می‌کند.

خانه تاریخی

ژانویه 1968

دولت بریتانیا نیروهای خود را از شرق سوئز خارج می‌کند و به دوره تحت الحمایه کشورهای عربی خلیج فارس پایان می‌دهد.

آوریل 1970

اولین قانون اساسی قطر از طریق یک اساسنامه اساسی موقت تصویب شد که تشکیل اولین شورای وزیران را تعیین می‌کند.

29 مه 1970

فرمان شماره 35 برای ایجاد امکان تشکیل کابینه، تعیین صلاحیت وزرای آن و تعیین وظایف سایر سازمان‌های دولتی صادر می‌شود. در ژوئن 1970کابینه متشکل از 10 سبد وزیری برای اولین بار تشکیل جلسه می‌دهد. در سپتامبر 1971 نیز

شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی، وارث ظاهری و نخست وزیر وقت، معاهده 1916 را خاتمه می‌دهد و با در دست گرفتن قدرت توسط دولت، مرحله جدیدی را در تاریخ کشور اعلام می‌کند و قطر را به عنوان یک کشور مستقل اعلام می‌کند.

تاریخ قطر

تاریخ باستانی قطر

اولین شواهد از سکونت پایدار انسان در قطر به هزاره ششم قبل از میلاد بر می‌گردد که مردم در آن به شکل مزرعه‌های کوچک و جدا شده زندگی می‌کردند. ابزار سنگی و سفال‌های تزئین شده شواهدی هستند که نشان می‌دهند زندگی در قطر از سال‌ها پیش رواج داشته است. این سکونت‌گاه‌ها متعلق به دوره‌ای است که به «دوره عبید» معروف است، به نام محلی در جنوب بین‌النهرین که این نوع سفال‌های منقوش برای اولین بار در آن کشف شد. این نشان می‌دهد که این مهاجران اولیه با منطقه‌ای که اکنون عراق امروزی قرار دارد، ارتباط داشتند. در این دوره، اعتقاد بر این است که آب و هوا در شرق عربستان بسیار مرطوب‌تر از آنچه اکنون است، با شواهدی از چاه‌های داخلی و کشت محصولات غلات بوده است.

اگرچه شواهدی مبنی بر عصر برنز در سراسر خلیج وجود دارد، بقایای کمی از این دوران در قطر یافت شده است. مهمترین مکان‌ها در قطر در منطقه الخور در ساحل غربی قطر و همچنین شبه جزیره راس بروق در غرب قطر قرار دارند.

تاریخ باستانی قطر

بقایای نزدیک الخور در جزیرة بن غانم (که اغلب به آن جزیره ارغوانی گفته می‌شود) در نزدیکی ساحل متمرکز شده است و شامل مقادیر زیادی پوسته مورکس (یک حلزون دریایی کوچک) است که برای تولید رنگ ارغوانی از آن استفاده می‌شد.

در اوایل سال 628 پس از میلاد، منثیر بن ساوا آل تمیمی، حاکم مسیحی منطقه الحصه که شبه جزیره قطر را در بر می‌گرفت، اسلام را پذیرفت. تنها چند مکان از این دوره اولیه اسلامی شناسایی شده است که نشان می‌دهد شبه جزیره در این زمان کم جمعیت بوده است. در دوره امویان، بین قرن هفتم و اواسط قرن هشتم میلادی، قطر به مرکزی برای پرورش شتر و اسب تبدیل شد. دوران سلطنت عباسیان (قرن 8 تا 13 میلادی) شاهد رشد صنعت مروارید در امتداد سواحل غنی مروارید در آبهای دریایی قطر بود. بقایای باستان‌شناسی از اواخر دوره اموی در یوغبی در شمال غربی قطر کشف شد، در حالی که بقایای اوایل دوره عباسی قرن 9 و 10 میلادی در مرواب نزدیک کشف شد که شامل 250 خانه، دو مسجد و یک عمارت مستحکم است. علاوه بر مرواب، تعدادی مکان دیگر از دوره عباسیان در شمال قطر شناسایی شده و در داخل کشور قرار دارند.

مسجد

اطلاعات بسیار کمی در مورد تاریخ منطقه خلیج فارس بین قرن 10 و 15 پس از میلاد در دسترس است، اگرچه به نظر می‌رسد که مراکز اصلی سکونت در سمت ایرانی خلیج بوده است. در قطر، دو محوطه باستانی مربوط به این دوره در رویده و فریها، در ساحل شمال غربی قرار داشتند و تا قرن هجدهم پس از میلاد مسکونی باقی ماندند.

صید مروارید

در سال 1497، سفر کاوشگر پرتغالی واسکو داگاما به هند از طریق دماغه امید، یک مسیر دریایی از سمت اروپا به شرق را ایجاد کرد. این امر به اروپایی‌ها اجازه داد تا برای اولین بار پایگاه‌های تجاری دائمی در منطقه خلیج فارس ایجاد کنند. در طول قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم، قلمرو قطر امروزی با دولت‌های عثمانی‌ها، صفویان و پرتغالی‌ها جنگید. یکی از اولین نقشه‌هایی که قطر را شامل می‌شد، نسخه‌ای از نقشه بطلمیوس (در نمایش داده شده در کتابخانه ملی قطر) بود که «کاتارا» را به‌عنوان یک قلعه نشان میدهد. مسافران پرتغالی در طول دهه‌های 1580 و 1590 به قطر اشاره کردند و در اطلس جهانی لوئیس لازارو در سال 1596، نمایشی از قطر به‌عنوان یک قلعه واحد وجود دارد. ارجاعات اصلی به قطر را می‌توان پس از سال 1602 یافت، زمانی که پرتغالی‌ها بحرین را به صفویان از دست دادند. پس از این تاریخ، پرتغالی‌ها از قطر به عنوان پایگاهی برای حمله به بحرین و همچنین برای اخذ مالیات از بازرگانانی که از طریق خلیج فارس تردد می‌کردند، استفاده کردند.

صید مروارید

اولین اشاره عثمانی به قطر به سال 1555 برمی گردد که قطر بخشی از استان الحسا عثمانی محسوب می‌شود که در دهه 1550 اشغال شده بود. رقابت بزرگی بین پرتغالی‌ها و عثمانی‌ها در طول قرن شانزدهم وجود داشت، به ویژه در رابطه با بحرین، که پرتغالی‌ها بین سال‌های 1521 تا 1602 آن را اشغال کردند. با این حال، در دهه 1670، شیخ قبیله بنی خالد، عثمانی‌ها را از الحسا بیرون کرد. ، احتمالاً تمام حضور عثمانی‌ها را از قطر حذف می‌کند.

در این مقطع، قطر شاهد ظهور بسیاری از نهادهای قبیله‌ای مانند بنی خالد بود که بر منطقه‌ای از سرزمینی که قطر و کویت را در بر می‌گرفت، حکومت می‌کردند. قبیله المسلم گروه قبیله‌ای غالب در شبه جزیره قطر حداقل از قرن شانزدهم بود. قبایل دیگری که پیش از قرن هجدهم در این منطقه زندگی می‌کردند، عبارت بودند از «النعیم» یا «الحواله»، یک کنفدراسیون قبیله‌ای متشکل از اعراب دریانورد از سمت ایرانی خلیج فارس. در قرن هجدهم، کویت، قطر و بحرین توسط اعضای کنفدراسیون قبیله‌ای عطوب، که شامل تعدادی از گروه‌های قبیله‌ای از جمله الصباح، آل خلیفه، الفاضل و الجلاهیمه بود، تصرف شدند. اگرچه اکثر گروه‌های اتوب از عربستان مرکزی سرچشمه می‌گیرند، اما در مقطعی به دریایی تبدیل شدند و قایق‌ها را به عنوان وسیله اصلی حمل و نقل انتخاب کردند.

در پایان قرن هجدهم، شبکه گسترده‌ای از سکونتگاه‌ها، به ویژه در امتداد ساحل شمالی شبه جزیره قطر ایجاد شدند. یکی از مهم‌ترین تغییرات در قرن هجدهم ناپدید شدن جمعیت پرتغالی و ورود بازرگانانی از هلند، فرانسه و انگلیس به قطر است. در حالی که این کشورها در طول قرن هفدهم در خلیج فارس حضور داشتند، رقابت در طول دهه 1700 افزایش یافت و در آغاز قرن نوزدهم به انحصار واقعی بریتانیا منجر شد. این امر زمینه ساز تاریخ مدرن قطر شد.

صید مروارید

قطر در قرن بیست و یکم/ نفوذ منطقه‌ای در حال ظهور

افزایش تقاضا برای گاز طبیعی، اقتصاد قطر را در دهه اول قرن بیست و یکم به اوج جدیدی رساند و بودجه‌ای را برای تلاش‌های قطر برای ارتقای خود از گمنامی نسبی به جایگاه برجسته‌تر در خاورمیانه فراهم کرد. دولت قطر سرمایه گذاری زیادی در توسعه با تمرکز ویژه بر پروژه‌های فرهنگی معتبر از جمله موزه‌ها و پردیس‌های توسعه برای دانشگاه‌های خارجی انجام داد. قطر همچنین به دنبال ایجاد شهرت به دلیل گشایش و استقلال سیاسی بود. این تلاش شاید با حمایت قطر از الجزیره، یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای محبوب که به دلیل پوشش خبری عمدتاً مستقل خود که اغلب شامل انتقاد از دولت‌های اقتدارگرای عرب و سیاست ایالات متحده در خاورمیانه می‌شد، شناخته شده بود. نکته قابل توجهی که در برنامه‌های پخش این شبکه وجود نداشت، انتقاد از قطر بود، اگرچه این کشور پادشاهی مطلق باقی ماند و همچنان میزبان یک پایگاه نظامی بزرگ ایالات متحده بود.

یکی از مشخصه‌های سیاست خارجی قطر، روابط صمیمانه آن با طیف وسیعی از کشورها و گروه‌های خاورمیانه است که در برخی موارد مستلزم ایجاد تعادل بین رقبای منطقه‌ای مانند ایران و عربستان سعودی یا بین دولت‌های سکولار و گروه‌های مخالف اسلامگرا مانند اخوان المسلمین است. قطر با شهرت بی‌طرفی، به دنبال فرصت‌هایی برای تقویت جایگاه بین المللی خود با ایفای نقش به عنوان میانجی در مناقشات خاورمیانه بود. این تلاش‌ها با موفقیت‌های متفاوتی روبرو شد: توافقی که در سال 2007 با میانجی‌گری قطر بین دولت یمن و شورشیان حوثی امضا شد، ظرف چند ماه از هم پاشید، اما در سال 2008 قطر در حل یک بن‌بست جناحی در لبنان که تهدیدی برای تبدیل شدن به درگیری‌های مسلحانه بود، نقش مهمی داشت.

شب های قطر

وقوع خیزش‌های مردمی علیه بسیاری از رژیم‌های ریشه‌دار خاورمیانه در سال 2011 فرصت‌های جدیدی را برای قطر ایجاد کرد تا رویدادهای منطقه را شکل دهد. در لیبی، قطر نقش فعالی در حمایت از شورش علیه رژیم معمر القذافی، ارائه سلاح و بودجه به شورشیان و کمک به دارایی‌های نظامی به مأموریت ناتو برای اجرای منطقه پرواز ممنوع بر عهده گرفت. در سوریه، قطر نقش مهمی در تلاش‌های اتحادیه عرب برای میانجی‌گری به توافق صلح بین رژیم بشار اسد و مخالفان داشت. زمانی که این توافق در سال 2012 شکست خورد، قطر در مقابل اسد قرار گرفت و برای شورشیان سلاح و کمک مالی ارسال کرد. در مصر، قطر به حمایت طولانی مدت خود از اخوان المسلمین ادامه داد و میلیاردها دلار به دولت محمد مرسی به رهبری اخوان المسلمین که در سال 2012 انتخاب شد، ارائه کرد. در ژوئن 2013، شیخ حمد 61 ساله کناره گیری خود را به نفع پسر 33 ساله خود، شیخ تمیم، ولیعهد، اعلام کرد و دلیل آن نیاز به ایجاد راه برای نسل جدیدی از رهبران قطر بود. انتقال قدرت برای منطقه عرب خلیج فارس غیرعادی تلقی می‌شد، جایی که حاکمان معمولاً مناصب خود را برای همیشه اشغال می‌کردند.

مسقط

رهبری تمیم در اوایل سلطنت او با یک سری شکست در سیاست خارجی فعال قطر مورد آزمایش قرار گرفت. در مصر، مرسی با کودتا در ژوئیه 2013 برکنار شد و اخوان‌المسلمین با سرکوب شدید از بین رفتند، در حالی که لیبی و سوریه – دو کشوری که قطر در آن‌ها گروه‌های مخالف را مسلح می‌کرد – در هرج و مرج فرو رفتند. در مارس 2014، عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی – همسایگان قطر و اعضای شورای همکاری خلیج فارس – با خروج سفیران خود از دوحه، عصبانیت خود را از سیاست خارجی مستقل قطر و حمایت آن از اخوان المسلمین ثبت کردند. . سفیران در ماه نوامبر پس از اینکه قطر تمایل داشت کمی از اخوان المسلمین فاصله بگیرد و با دولت جدید مصر به رهبری رئیس جمهور آشتی کند، مجددا به کشور مصر برگشتند.

علاوه بر این، قطر روابط بین‌المللی خود را مجدداً تنظیم کرد. این کشور تجارت خود را از همسایگان خود دور کرد و تجارت خود را با ترکیه، ایران، کویت و عمان و همچنین با کشورهای جنوب شرقی آسیا افزایش داد. قطر در دسامبر 2018 اعلام کرد که در ماه آینده اوپک را ترک خواهد کرد، سازمانی چندملیتی که سیاست‌های نفتی را هماهنگ می‌کند و عربستان سعودی و امارات متحده عربی دو تولیدکننده برتر آن هستند. چند روز بعد، امیر قطر از نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس (که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و بحرین نیز اعضای آن هستند) صرف نظر کرد و به جای آن توسط یک نماینده به نمایندگی از او حضور داشت.

تاریخچه قطر

 فرهنگ و هنر در قطر

أر سال‌های اخیر فرهنگ و هنر در قطر رشد قابل توجهی داشته‌اند و موزه‌ها و مراکز مختلفی برای رشد و توسعه دانش و فرهنگ در این کشور ایجاد شده است در ادامه مقاله برخی از معروف‌ترین مکان‌ها که می‌توانید در سفر خود به قطر از آن‌ها دیدن کنید را بررسی خواهیم کرد.

 فرهنگ و هنر در قطر

گالری موزه‌های قطر

گالری موزه‌های قطر مکانی مهم برایا نجام پروژه‌های هنری عمومی است، QM Gallery Katara گالری موزه‌های قطر در دهکده فرهنگی کاتارا قرار دارد که سالن‌های تئاتر، سالن‌های کنسرت و رستوران‌ها را در خود جای داده است. گالری موزه‌های قطر بستری را برای موزه‌های قطر برای ارائه مجموعه‌های خود فراهم می‌کند. برای تقویت ارتباط شخصی با مخاطبان، این گالری میزبان هنرمندانی است که کارشان حول محورهای انسانی است. این موارد شامل پرتره‌های یان پی مینگ از اعراب مشهور و بررسی بریژیت لاکومب از ورزشکاران زن در جهان عرب است.

چگونه به گالری موزه‌های قطر برویم؟

دهکده فرهنگی کاتارا با ماشین به راحتی قابل دسترسی است. ایستگاه مترو دهکده فرهنگی کاتارا در خط قرمز مترو قطر قرار دارد که می‌توانید از آن با خرید کارت مترو استفاده کنید. گالری مشهور موزه‌های قطر در دهکده فرهنگی هنری کاتارا واقع شده است. این مجموعه در سال 2010 تاسیس شد و مجموعه‌های هنری قطری‌ها و هنرمندان صحنه بین المللی را به نمایش می‌گذارد.

گالری موزه‌های قطر

نمایشگاه‌ها تقریباً هر دو ماه یکبار تغییراتی دارد و اگرچه پلتفرم ممکن است متفاوت باشد، در گالری موزه‌های قطر هنر اغلب حول محور موضوعات انسانی می‌چرخد، ایده برانگیختن تفکر فردی است. موزه‌های قطر استعدادها را پرورش می‌دهند، فرصت‌ها را ایجاد می‌کنند و مهارت‌ها را توسعه می‌دهند در حالی که مرزهای مدل موزه سنتی را پیش می‌برند تا تجربیات فرهنگی ایجاد کنند که به گسترده‌ترین مخاطبان ممکن برسند.

کتابخانه ملی قطر

طراحی الماس شکل بیرونی کتابخانه ملی قطر توسط Rem Koolhaas، ایجاد شده است و فضای داخلی جادار آن را که نور و دید را در اولویت قرار می‌دهد، نادیده می‌گیرد. قفسه‌های کتاب خود بخشی جدایی ناپذیر از ساختمان هستند که از کف بیرون آمده و با معماری ترکیب می‌شوند. فن‌آوری های نوآورانه به طور یکپارچه در سراسر ساختمان ادغام شده‌اند و دسترسی و کارایی را افزایش می‌دهند.

کتابخانه ملی قطر

چگونه به کتابخانه ملی قطر برویم؟

شما می‌توانید به راحتی با تاکسی و یا خودرو خود به کتابخانه ملی قطر بروید. در این مجموعه پارکینگ‌های متعددی برایپ ارک خودرو در نظرگرفته شده است. کتابخانه ملی قطر توسط متروی دوحه نیزقابل دسترسی است. ایستگاه کتابخانه ملی قطر در خط سبز مترو قطر قرار دارد. کتابخانه ملی قطردر شهر آموزش قطر، منطقه آزادی، خیابان اللقطه قرار دارد

معماری قطر

معمار مشهور جهان، Rem Koolhaas، ساختمان کتابخانه ملی قطر 45000 متر مربعی را شبیه به دو تکه کاغذ طراحی کرد که از هم جدا شده و در گوشه‌ها به صورت مورب تا می‌شوند تا ساختاری صدف مانند ایجاد کنند و فضای داخلی را با پلان باز محصور کنند.

فضای داخلی اصلی طوری طراحی شده است که اجازه می‌دهد مقدار دقیقی از نور در روز وارد فضای داخلی کتابخانه شود و ارتباط خود را با دنیای بیرون حفظ کند. نور روز از نمای شیشه‌ای عبور می‌کند و نور طبیعی را فراهم می‌کند که برای مطالعه و معاشرت مفید است. قفسه‌های کتاب بخشی جدایی ناپذیر از خود ساختمان هستند که از کف بیرون می‌آیند و ارزش کتاب در فرهنگ قطر را برجسته می‌کنند.

کتابخانه ملی قطر محیطی را فراهم می‌کند که یادگیری، بازی و نوآوری را تقویت کند. ابزارها و تجهیزات در ایستگاه‌های نوآوری کتابخانه ارائه می‌شوند که به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و علایق – فیلم‌برداری، عکاسی، طراحی، ویرایش صدا و چاپ سه‌بعدی پاسخ می‌دهند. یک استودیوی موسیقی و محصولات متمرکز بر STEM، یادگیری را از طریق انجام دادن بیشتر ترویج می‌کنند. با تمرکز آشکار بر حفظ اقلام مهم فرهنگی و تاریخی، QNL شامل یک آزمایشگاه حفاظت و نگهداری اختصاصی است که اقلام را در کتابخانه میراث بازیابی می‌کند، در حالی که ویترین‌های کنترل شده با آب و هوا به حفظ آنها کمک می‌کند. آزمایشگاه دیجیتالی‌سازی اقلام کتابخانه ملی قطر و سایر مجموعه‌ها را دیجیتالی می‌کند و آنها را در دسترس محققان سراسر جهان قرار می‌دهد.

آزمایشگاه دیجیتالی‌سازی در قلب کتابخانه ملی قطر کتابخانه میراث قرار دارد که کمک بی‌نظیری به چشم انداز فرهنگی قطر است. مجموعه رو به رشد آن شامل اسناد آرشیوی کمیاب و ارزشمند، کتاب‌ها و نشریات به زبان‌های مختلف اروپایی است. مواد چاپی عربی اولیه، مانند کتاب، مجلات، مجلات و روزنامه‌ها. و نسخه‌های خطی عربی، نقشه‌ها، اطلس‌ها، کره‌ها، عکس‌های تاریخی و آلات و ابزار مربوط به سفر. قدمت تعدادی از مواد چاپی به قرن پانزدهم می‌رسد، زمانی که فرآیند چاپ اخیراً در اروپا معرفی شده بود و این کتاب‌های باستانی از کمیاب‌ترین و ارزشمندترین ویژگی‌های مجموعه کتابخانه میراث هستند.

از طریق اسناد نادری که در کتابخانه میراث نگهداری می‌شود، شاهد شگفتی‌های جهان عربی-اسلامی باشید. ساختمان پیشرفته کتابخانه ملی قطر در قلب آموزش و پرورش شهر دوحه واقع شده است. برخلاف هر مکان دیگری در قطر، شهر آموزش میزبان پردیس‌های شعبه‌ای از برخی از مؤسسات آموزشی پیشرو جهان، یک دانشگاه تحقیقاتی بومی، انکوباتورهای نوپا، پارک‌های فناوری، مکان‌های میراث فرهنگی، مؤسسات فرهنگی و بسیاری موارد دیگر است.

این کتابخانه دارای امکانات متعددی برای همکاری، تحقیق و مطالعه فردی و گروهی است. امکانات کتابخانه ملی قطر عبارتند از:

اتاق فناوری کمکی شامل 16 ایستگاه کامپیوتری با تراز قابل تنظیم، مجهز به تکنولوژی‌های سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته• منطقه رویدادهای ویژه 200 صندلی با چراغ‌ها، صفحه نمایش LED، بلندگوها و پرده‌های کاهش‌دهنده صدا

یک منطقه اختصاصی برای بزرگسالان جوان

کتابخانه کودکان به مساحت 686 متر مربع

اتاق آموزش

آزمایشگاه کامپیوتر

اتاق مطالعه گروهی

سالن 120 نفره

رستوران و کافه

آزمایشگاه قطر

دهکده فرهنگی کاتارا

قطر در نقطه‌ای قرار دارد که خاورمیانه به آسیا می‌رسد و مدت هاست که محل ذوب فرهنگ‌ها بوده است. قطر با مجموعه‌ای خیره کننده از مکان‌های فرهنگی، از جمله موزه‌ها، گالری‌ها و هنرهای عمومی، ترکیبی قدرتمند از سنت و مدرنیسم را ارائه می‌دهد. کاتارا که به شیوه‌ای باستانی نوشته شده است، دهکده‌ای فرهنگی است که بین منطقه مالی درخشان غرب خلیج و برج‌های نیمه ماه محله مسکونی «پرل» قطر واقع شده است. کاتارا که از یک سو با یک ساحل وسیع و از سوی دیگر با تپه‌های دوقلوی کاتارا هم مرز است، مقصد دوحه برای هنر، فرهنگ و غذا است.

دهکده فرهنگی کاتارا

مسجد کاتارا

این مسجد که توسط زینپ فادیلوغلو ترکیه‌ای طراحی شده است، او اولین معمار زن متخصص در مساجد است. مناره، گنبد، و طاقچه نماز (محراب)، با دکوری الهام گرفته از کاخ دولما باغچه در استانبول، از مساجد معروف در سراسر جهان اسلام است. در کنار مسجد، برج‌های کبوتر بی‌گمان را می‌توان دید، سازه‌های مستطیلی با سوراخ‌هایی برای کبوترها.

مسجد کاتارا

آمفی تئاتر

این آمفی‌تئاتر کلاسیک یونانی با مساحت ۳۲۷۵ مترمربع، تأثیرات اسلامی را به‌ویژه در ورودی‌های قوسی‌دار خود منعکس می‌کند. با گنجایش بیش از 5000 تماشاگر، مناظر ستاره‌ای از دریا از یک طرف و دهکده فرهنگی از سوی دیگر را فراهم می‌کند. نیروی طبیعت، اینستالیشن هنری که مادر طبیعت را به تصویر می‌کشد که با تکه‌ای پارچه به دنیا ضربه می‌زند، بین آمفی‌تئاتر و آب ایستاده است و ناتوانی بشر را در برابر طبیعت نشان می‌دهد.

آمفی تئاتر

گالری‌های هنری

کاتارا با گالری‌های هنری متعدد، کارگاه‌ها، مکان‌های نمایشگاهی و عرصه‌های نمایش، بهشت ​​هنرمندان است. گالری موزه قطر که در بین کوچه‌های کاتارا قرار دارد، هنرمندان محلی و بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد که آثارشان مضامین انسان محور را به تصویر می‌کشد. مرکز هنری کاتارا (KAC) یک پلتفرم مستقل است که به هنر معاصر و تلاش‌های خلاقانه فرا رشته‌ای اختصاص دارد.

گالری‌های هنری

سیاره‌نمای الثریا

افلاک‌نمای Al Thuraya که لذت‌های آسمانی را برای خانواده‌ها و علاقه‌مندان به نجوم ارائه می‌کند، دارای یک سیستم دیجیتالی با گنبد کامل است که می‌تواند تا 200 بازدیدکننده را به سفر در سراسر جهان ببرد. الثریا علاوه بر نمایشگاه‌های جذابی که به نجوم، جو، زمین‌شناسی و اقیانوس‌ها می‌پردازد، از بازدیدکنندگان دعوت می‌کند تا نقش نجوم در تاریخ و سنت‌های مذهبی قطر را کشف کنند.

از فعالیت‌های ساحلی لذت ببرید

ساحل عمومی بزرگ در کاتارا بازدیدکنندگان را به قدم زدن، نشستن یا شرکت در فعالیت‌های انتخابی خود دعوت می‌کند. اجاره تجهیزات ساحلی و خدماتی که قایق‌های تندرو، زانو سواری، پاراسلینگ و اسکی روی آب را ارائه می‌دهند، به راحتی در دسترس و بسیار مقرون به صرفه هستند.

فعالیت ساحلی

در تپه‌های کاتارا قدم بزنید

در شمال و جنوب دهکده فرهنگی، تپه‌های کاتارا قرار دارند. با بالا رفتن از تپه‌ها، نفسی تازه کنید و چشم اندازهای روستا و دریای فراتر از آن را ببینید، به خصوص که در غروب آفتاب زیبایی چشم نوازی دارند.

در تپه‌های کاتارا قدم بزنید

طعم‌های محلی را بچشید

کاتارا خانه برخی از محبوب‌ترین غذاخوری‌های دوحه است. از چای‌های چاپاتی و کراک گرفته تا نمایش‌های خیره‌کننده غذاهای دریایی تازه در لوازار، انتخاب‌های زیادی از سراسر شام وجود دارد – با مامیگ (لبنان)، خان فاروق (مصر)، یا ارد کنعان (سوریه) و همچنین سوکار پاشا (ترکیه) و سالن زعفران (هند). دوست ندارید بنشینید؟ Tasty Street دارای کابین‌هایی است که انتخاب‌های بیشتری برای خوردن غذا در حال حرکت به شما ارائه می‌دهند، مانند انواع غذاهای خیابانی.

طعم‌های محلی را بچشید

سخن پایانی

در این مقاله کشور قطر و تاریخچه غنی این کشور در کنار فرهنگ و هنر و مراکز هنری این کشور محبوب را بررسی کردیم پیشنهاد می‌کنیم در کنار دیدن جاذبه‌های دیدنی قطر و پارک‌ها و شهربازی‌های قطر سری نیز به مراکز تاریخی و هنری در قطر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *