دوشنبه , 31 اردیبهشت 1403 - 10:01 قبل از ظهر

بازار بزرگ استانبول ( بررسی جامع)

بازار بزرگ استانبول محبوب ترین بازار در استانبول برای خرید در بین گردشگران است. استانبول بزرگترین مراکز خرید اروپا را در خود جای داده است و مدرن ترین و لوکس ترین مراکز خرید در استانبول ساخته شده یا در حال ساخت هستند. با این حال، خرید از بازار بزرگ استانبول، این بنای تاریخی 500 ساله، تجربه متفاوتی برای گردشگران رقم می‌زند. بازار بزرگ استانبول بخش‌های مختلف و ورودی‌های متفاوتی دارد، مهم است بدانید از کدام بخش وارد بازار شوید تا بتوانید جهت را به درستی پیدا کنید. در این مقاله نکات زیادی را در ارتباط با بازار بزرگ استانبول بررسی خواهیم کرد. اگر از علاقه مندان به خرید هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید، بازار بزرگ استانبول بازاری است که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

بازار بزرگ استانبول

خرید از بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول محل مناسبی برای خرید مقرون به صرفه است، یکی از نکات جالب مرسوم بودن رسم چانه زنی در این بازار است، شما می‌توانید به راحتی بر سر قیمت با فروشندگان چانه بزنید. در حالی که در خیابان‌های هزارتو بازار بزرگ استانبول قدم می‌زنید، اجتناب ناپذیر است با فروشندگان مشتاقی روبرو شوید که سعی دارند حتما جنسی به شما بفروشند و تنها راه برای خرید محصولات آنها به روشی مقرون به صرفه، چانه زدن با آنها است.

با چانه زنی در بازار بزرگ می‌توانید یک محصول را با تخفیف حدود 10 تا 20 درصد خریداری کنید. از طرفی اگر همان محصول را به تعداد زیاد خریداری کنید، تخفیف بیشتری دریافت خواهید کرد.

علاوه بر این، در صورت خرید محصولات گران قیمت مانند فرش دستباف ترک یا کاشی اصل ایزنیک، می‌توانید با چانه زدن و کاهش قیمت آن محصول را با 20 تا 40 درصد خریداری کنید. باید این نکات را اضافه کنیم که قیمت‌ها هنگام خرید در مناطق استانبول خارج از شبه جزیره تاریخی ثابت هستند. در مراکز خرید و مناطق مدرن استانبول از چانه زنی استقبال نمی‌شود در واقع این رسم در مراکز خرید استانبول وجود ندارد.

خرید از بازار بزرگ استانبول

تاریخچه‌ی بازار بزرگ استانبول

حدود 600 سال پیش سلطان محمد دوم، بعد از تسخیر استانبول، دستور ساخت بازار بزرگ را صادر کرد. البته در سال های اولیه، این محل به شکل تخصصی برای داد و ستد پارچه بوده است و آن را با نام بازار پارچه فروشان جواهر می‌شناخته اند. چند سال بعد، این سلطان دستور ساخت قسمت دیگری از بازار با نام بازار صندل را صادر نمود.

بعد از ساخت این بخش از بازار، داد و ستد پارچه به صندل انتقال پیدا کرد و جواهر به تجارت کالاهای لوکس اختصاص پیدا کرد. کم کم و طی سال ها مغازه هایی بین این بازار تاسیس شدند و افراد بیشتری به عنوان تاجر در این مکان، شروع به فعالیت کردند و بازار یکپارچه ی امروزی را در قرن 17 به وجود آوردند.

از آنجایی که در آن سال ها امپراطوری عثمانی، مدام بر فتوحات خود اضافه می کرده است توجه بسیاری از مسافران و جهانگردان به این محل جلب شد و از بازار بزرگ استانبول تعریف و تمجیدهای بسیاری را می توانید در سفرنامه های آنها پیدا کنید.

اهمیت تاریخی و فرهنگی بازار بزرگ استانبول

این مکان یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده ی جهان است و ترک ها علاقه ی خاصی به آن دارند. خوشبختانه در طی سالیان بازار بزرگ آسیب زیادی ندیده است و توانسته از زلزله ها و بلایای طبیعی جان سالم به در ببرد. اما بعد از اینکه ترکیه به یکی از قطب های گردشگری تبدیل شد، مسئولان آن برای جذب هر چه بیشتر مخاطبان قصد داشتند که قسمتی از بازار را به هتل تبدیل کنند که با تظاهرات و مخالفت صد در صدی مردم مواجه شدند. این مخالفت موجب شد که پروژه ی ساخت هتل متوقف شود و بازاریان آن راسته به سر جای خود برگردند. بسیاری از معماران معروف استانبول، در مورد این اتفاق ابراز نگرانی کردند و آن را به معنای از بین بردن قسمتی از هویت و فرهنگ مردم تلقی کردند.

 

خرید مردم محلی از بازار بزرگ استانبول

از آنجا که استانبول دارای تعداد زیادی مراکز خرید مدرن است که به لطف برندهای ملی و بین المللی داخل آنها می‌توان تمام نیازها را برطرف کرد. این سوال ایجاد می‌شود که مردم محل از بازار بزرگ استانبول خرید میکنند یا مراکز خرید مدرن؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مردم محلی بازار بزرگ را به عنوان محل مناسبی برای فروش طلا و جواهر می‌دانند، قیمت طلا معمولا بر اساس گرم قیمت گذاری می‌شود و شما می‌توانید طلاهای زیبایی را از این بازار با قیمت مناسب خریداری کنید.

همچنین می‌توانید انواع گردنبند، دستبند، انگشتر طلایی را که توسط با تجربه ترین صنعتگران ساخته شده‌اند، در بازار بزرگ استانبول پیدا کنید. قیمت طلای کارشده در بازار بزرگ استانبول به میزان ظرافت کار بستگی دارد. در زمان امپراتوری عثمانی، بازار بزرگ استانبول مکانی بود که مردم محلی می‌توانستند بیشترین تنوع محصولات را در آن پیدا کنند. با این حال، امروزه گزینه‌های زیادی برای خرید در استانبول وجود دارد، بنابراین بازار بزرگ به عنوان مکانی توریستی و جذاب به حساب می‌آید.

خرید مردم محلی از بازار بزرگ استانبول

خرید از بازار بزرگ استانبول

در میان اجناس مختلف موجود در بازار بزرگ استانبول، موارد زیادی مربوط به فرهنگ شرقی در این بازار سنتی قرار دارند که برای توریست‌های اروپایی بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند، فرش‌های ابریشمی و کاشی‌های ایزنیک که قبلاً کاخ‌های عثمانی را زینت می‌دادند در صدر فهرست فروش در بازار بزرگ استانبول قرار دارند. از طرفی شما می‌توانید در بازار بزرگ استانبولبا هر بودجه‌ای سوغاتی دلخواه خود را پیدا کنید.

نقشه بازار

محصولات بازار بزرگ

تقریبا هر چیزی که فکرش را بکنید، می توانید از بازار بزرگ خریداری کنید، اما بیشتر راسته های آن به چند محصول خاص اختصاص دارد که در ادامه تعدادی از آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

جواهرات

جواهرات یکی از عمده ترین اقلامی است که می‌توان در بازار بزرگ استانبول خریداری کرد. ده‌ها جواهر فروشی در Kalpakcilarbasi Caddesi، که خیابان اصلی بازار بزرگ استانبول است وجود دارد، تمامی جواهر‌هایی که در بازار بزرگ استانبول به فروش می‌رسند اصل هستند و خبری از مالکت‌های تقلبی جواهر در این بازار نیست.

جواهرفروشی‌هایی در بازار بزرگ استانبول هستند به صورت خاص نیز طلا و جواهر طراحی میکنند و همه آنها در کار خود بسیار خوب هستند. استانبولی‌ها نیز برای خرید طلا یا جواهرات به بازار بزرگ استانبول می‌آیند. به همین دلیل هنگام خرید جواهرات می‌توانید از واقعی بودن آن مطمئن باشید.

خرید از بازار بزرگ استانبول

فرش‌های ترک

فرش‌های ترکی قرن هاست که در بازار بزرگ استانبول فروخته می‌شوند. به همین دلیل خانواده‌های زیادی هستند که چندین نسل به صورت خانوادگی در زمینه فرش در بازار بزرگ استانبول فعال هستند. فرش‌های خاص دستباف ترکی را می‌توانید در این مغازه‌ها پیدا کنید.

با این حال، خرید فرش ترک حتی برای مردم محلی کار سختی است، فرش‌های ترک تنوع زیادی دارند و باید پیش از خرید از آن‌ها آگاهی داشته باشید، قبل از خرید می‌توانید از مکان‌هایی مانند موزه هنرهای ترکی و اسلامی و موزه فرش استانبول دیدن کنید تا با تاریخچه فرش ترک آشنا شوید.

البته اکثر فرش فروشی‌های استانبول در مورد فرش ترکی توضیحاتی به شما ارائه می‌دهند. با این حال همچنان توصیه می‌کنیم که از قبل با انواع فرش ترک آشنا شوید. داشتن دانش کافی برای تمایز بین «فرش کلاسیک» و «فرش عشایری» در خرید کمک زیادی به شما میکند.

فرش‌های ترک

کاشی ایزنیک

کاشی‌های ایزنیک نشان دهنده اوج هنر سفال سازی در حکومت عثمانی هستند، به خصوص در قرن شانزدهم که اوج امپراتوری عثمانی در جهان بود، کاشی‌های ترکی نیز دوران طلایی خود را تجربه کردند. بهترین نمونه‌های کاشی‌های ایزنیک را می‌توان در مکان‌هایی مانند مسجد کبود، مسجد رستم پاشا و مسجد سوکولو محمد پاشا که در این دوره ساخته شده‌اند، مشاهده کرد.

همچنین، هنگام بازدید از کاخ توپکاپی، می‌توانید کاشی‌های ایزنیک منحصر به فردی را در بخش‌هایی مانند شورای امپراتوری و اتاق‌های حرم مشاهده کنید. این کاشی‌ها که شامل رنگ‌های آبی، سبز و قرمز هستند را می‌توانید در بازار بزرگ استانبول مشاهده و خریداری کنید هر چند که کیفیت ساخت آن‌ها مشابه کاشی‌های کاخ‌ها و مساجد قدیمی استانبول نیست اما اگر از علاقه مندان به این سبک هستید این کاشی‌ها انتخاب مناسبی برای شما به عنوان سوغاتی از استانبول قدیم هستند.

کاشی ایزنیک

روسری

روسری یکی از بهترین لباس‌هایی است که خانم‌ها می‌توانند در استانبول خریداری کنند، ده‌ها مغازه روسری و شال فروشی در بازار بزرگ استانبول وجود دارند، برخی از این شال‌ها ساخت ترکیه و سنتی هستند، برخی دیگر از کشورهایی مانند پاکستان و هند وارد می‌شوند. از آنجایی که زنان ترک عاشق روسری هستند، هزاران روسری مختلف در بازار بزرگ استانبول یافت می‌شود. آنقدر مغازه‌های روسری در بازار بزرگ استانبول وجود دارد که حتی اگر تمام روز را در بازار باشید نمی‌توانید از همه آنها دیدن کنید.

روسری

فانوس

فانوس‌ها هر خیابان بازار بزرگ استانبول را با شیشه ‌های رنگارنگ خود تزئین می‌کنند. فانوس‌ها جزو جدایی ناپذیر بازار بزرگ استانبول هستند، شما می‌توانید انواع مختلف فانوس با رنگ‌های متنوع را در این بازار پیدا کنید.

مغازه‌هایی که فانوس‌های تزئین شده با شیشه‌های رنگی می‌فروشند، فرصتی برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده برای مسافرانی که در خیابان‌های بازار هستند، فراهم می‌کنند. به همین دلیل همیشه در زیباترین عکس‌های بازار بزرگ استانبول می‌توانید فانوس‌های مختلف را مشاهده کنید.

فانوس

حوله

حوله‌ها یکی از رنگارنگ ترین اقلامی هستند که در بازار بزرگ استانبول به فروش می‌رسند، شما می‌توانید از بازار بزرگ استانبول حوله نخی که در حمام ترکی استفاده می‌شود را خریداری کنید. این حوله‌های حمام عموما با کیفیت و بادوام هستند. حوله‌های ترکی یکی از کاربردی ترین سوغاتی‌ها برای خرید از استانبول هستند. شما می‌توانید از این محصولات به جای اشیاء زینتی به عنوان سوغاتی و یادگاری کاربردی از استانبول استفاده کنید.

کافتان ترکی

کافتان‌ها در تاریخ عثمانی جایگاه بسیار مهمی داشته‌اند. کفتان‌ها که لباس سلاطین بودند در هنر دوره کلاسیک عثمانی جایگاه مهمی داشتند. کفتان‌ها دارای گلدوزی و حتی سنگ‌های قیمتی بودند. امروزه در بخش لباس کاخ توپکاپی، کتانی‌های چند صد ساله سلطان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. اگر این سبک لباس را دوست دارید، می‌توانید کافتان ترکی عالی را در بازار بزرگ استانبول مشاهده و خریداری کنید.

کافتان ترکی

کیف‌های دستی

کیف‌های دستی سهم زیادی در بازار بزرگ استانبول دارند. می‌توانید مغازه‌های زیادی را ببینید که کیف‌های زنانه رنگارنگی را به فروش می‌رسانند. در حالی که برخی از آنها طرح‌های سنتی ترک هستند، اکثر آنها وارداتی هستند. نمونه فیک بسیاری از برندهای معروف کیف دستی را می‌توانید در بازاربزرگ استانبول پیدا کنید. در کل بازتاب مد کیف سال، در بازار بزرگ استانبول به چشم می‌خورد.

ساعت

ساعت مچی بهترین کالای مردانه‌ای است که در بازاربزرگ استانبول بزرگ یافت می‌شود. در حالی که روسری‌ها، شال‌ها و کیف‌های دستی برای زنان در بازار بزرگ استانبول وجود دارد، اقلام کمی در بازار برای مردان جذابیت دارد. در این میان ساعت‌هایی که از مدل‌های برندهای معروف کپی شده انددر بازار بزرگ استانبول به چشم می‌خورند. جواهرات، فرش‌های ترکی و طلاهایی که در بازار به فروش می‌رسد عموما اصل هستند. البته لازم به ذکر است که اکثر کیف‌ها و ساعت‌ها برند نیستند. به همین دلیل لازم است در هنگام خرید این محصولات دقت لازم را به عمل آورید.

شیرینی ترکی

انواع مختلف شیرینی‌های ترکی در اولویت خرید از بازار بزرگ استانبول قرار دارند. در حالی که در خیابان‌های شهر پرسه می‌زنید، به مغازه‌های رنگارنگی برخورد خواهید کرد که شیرینی‌های ترکی مختلفی را به فروش می‌رسانند. باقلوا و کنافه یکی از بهترین و محبوب ترین انواع شیرینی در ترکیه هستند که طرفداران زیادی دارند، نمی‌توان استانبول سفر کرد اما حتی یک بار هم این شیرینی‌های لذیذ را امتحان نکرد. علاوه بر بازار بزرگ استانبول فروشگاه‌هایی نیز، در محله‌های قدیمی مانند ایمینیو Eminonu، Beyogluبی اوغلو و Kadikoy کادیکوی(بخش آسیایی استانبول) شیرینی‌های ترکی خوشمزه‌ای را به فروش می‌رسانند قدمت برخی از این مغازه‌ها به چند صد سال قبل بر می‌گردد.

ادویه

بهترین مکان برای خرید لعاب ترکی، ادویه مخصوص ترکیه بازار ادویه است. چون در بازار ادویه، تمامی ادویه‌ها به شکل تخصصی عرضه می‌شوند. با این حال در سال‌های اخیر مغازه‌های زیبای زیادی در بازار بزرگ افتتاح شده‌اند که در آن‌ها انواع ادویه‌ها ارائه می‌شود اگر زمان کمی برای بازدید از استانبول دارید می‌توانید ادویه‌های مورد نیاز خود را نیز از این بازار تهیه کنید.

ادویه

ساعت کار بازدید از بازار بزرگ استانبول

ساعت کاری بازار بزرگ استانبول بین 09:00 صبح تا 19:00 شب است. از ساعت 18:30 به بعد چراغ‌های بازار خاموش می‌شود و مغازه‌ها یکی یکی تعطیل می‌شوند. بازار بزرگ استانبول روزهای یکشنبه به روی بازدیدکنندگان بسته است.

بازار بزرگ یکشنبه‌ها باز نیست و در تعطیلات مذهبی تعطیل است. اگر سفر شما به استانبول مصادف با زمان‌هایی مانند جشن رمضان (عید فطر) یا عید قربان باشد، ممکن است نتوانید از بازار بزرگ دیدن کنید. بازار بزرگ استانبول به دلیل بافت قدیمی خود در مناسب‌های سنتی و مذهبی تعطیل است.

در تور خرید بازار بزرگ استانبول، می‌توانید خرید را مانند افراد محلی در بازار تجربه کنید. در این تور می‌توانید مغازه‌های سنتی و جذاب بازار را کشف کنید و تکنیک‌های چانه زنی را یاد بگیرید. تورهای نیم روزه بازدید از بازار بزرگ استانبول توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شوند، این تور‌ها معمولا دارای تور لیدر انگلیسی زبان هستند.

ساعت کار بازدید از بازار بزرگ استانبول

دسترسی به بازار بزرگ استانبول

برای رفتن از محله سلطان احمد به بازار بزرگ استانبول می‌توانید دو روش را انتخاب کنید، اولین روش عبور از خیابان نوروسمانیه خیابانی موازی با تراموا است، این خیابان یک مسیر پیاده روی دلپذیر پر از مغازه‌ها و کافه‌های شیک تا بازار بزرگ استانبول دارد. در خیابان نوروسمانیه عمدتاً مغازه‌های فرش و جواهرات را خواهید دید. مغازه‌های سوغاتی و لواشک نیز در این خیابان قرار دارند. این خیابان آنقدر جذاب است که حتما قبل از رفتن به بازار بزرگ، شما را به خرید وادار میکند. در انتهای خیابان نوروسمانیه، مسجد نوروسمانیه قرار دارد که در قرن هجدهم ساخته شده است وقتی از حیاط این مسجد زیبا عبور کنید، می‌توانید از در شماره 1 وارد بازار بزرگ استانبول شوید.

راه دوم این است که تراموا (خیابان دیوانیولو) را سوار شوید و تا میدان بیازیت پیاده روی کنید. وقتی به ایستگاه تراموا بیازیت رسیدید، می‌توانید از در شماره 7 وارد بازار بزرگ استانبول بزرگ شوید، مسجد بایزید متعلق به قرن پانزدهم نیز نزدیک این در 7 بازار بزرگ استانبول قرار دارد که می‌توانید در حین بازدید از بازار بزرگ استانبول از آن نیز دیدن کنید.

بازار بزرگ استانبول از 67 خیابان و 3000 مغازه تشکیل شده است، یافتن مسیر برای اولین تایمرها می‌تواند دشوار باشد. از آنجایی که خیابان Kalpakcilarbasi بین دروازه 1 و دروازه 7 خیابان اصلی است، پیدا کردن مسیرها را آسان تر می‌کند.

دسترسی به بازار بزرگ استانبول

محله‌های اطراف بازار بزرگ استانبول

در اطراف بازار بزرگ استانبول کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، بازدید از بازارهای عمومی محلی با قدمت چند صد ساله، حمام ترکی و چشیدن غذاهای خوشمزه خیابانی بخشی از مواردی هستند که در حین بازدید از بازار بزرگ استانبول می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

بازار محمودپاشا Mahmutpasa Yokusu

بازار محمودپاشا مکانی است که استانبولی‌ها برای خرید لباس‌های ارزان قیمت به آنجا می‌روند. محمودپاشا در واقع یک خیابان شیب دار است که بیازیت و امینونو را به هم متصل می‌کند و بین بازار بزرگ و بازار ادویه قرار دارد.

بازار محمودپاشا معروف به محلی است که دختران جوان برای خرید جهیزیه به آنجا می‌روند. از آنجایی که این یک سنت بسیار قدیمی در استانبول است، می‌توانید دختران جوان بسیاری را با مادرشان در بازار محود پاشا در حال خرید ببینید.

خرید پوشاک مردانه، زنانه و بچه گانه با قیمت‌های بسیار مناسب در بازار محموت پاشا امکان پذیر است. از آنجایی که ترکیه یک کشور پیشرو در حوزه صنعت نساجی است، کیفیت لباس‌هایی که در اینجا پیدا می‌کنید با وجود ارزان بودن خوب هستند.

بازار محمودپاشا Mahmutpasa Yokusu

حمام ترکی

حمام Cemberlitas در چند قدمی دروازه اول بازار بزرگ استانبول در سمت مسجد نوروسمانیه قرار دارد. این حمام درست در کنار ایستگاه تراموا Cemberlitas قرار دارد. حمام کیمبرلاتیس یکی از بهترین حمام‌های ترکی استانبول است. در این حمام می‌توانید پس از خرید از بازار استراحت و اوقات خوشی را سپری کنید. شستشو در حمام ترکی به شما احساس شادابی می‌دهد.

دونرچی شاهین اوستا

Donerci Sahin Usta یکی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول است. شاهین اوستا به عنوان یک مغازه دونر فروشی معروف در استانبولتوسط راهنمایان تور و افراد محلی توصیه می‌شود.

وقتی به غذاهای خیابانی در استانبول فکر می‌کنید، ابتدا دونر کباب، کوفته و کوکورچ به ذهنتان خطور می‌کند. بهترین مغازه‌های ‌های فروش دونر کباب استانبول معمولا در محله‌های قدیمی قرار دارند. می‌توانید غذاهای خیابانی عالی را در بیازیت، محلی جایی که بازار بزرگ استانبول در آن قرار دارد، ایمینیو Eminonu در کنار دریا، و بی اوغلو Beyoglu (نزدیک میدان تکسیم) در طرف مقابل شاخ طلایی پیدا کنید.

دونرچی شاهین اوستا

سخن پایانی

بازار بزرگ استانبول یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب استانبول است، بازدید از بازاری که 67 خیابان و بیش از 3000 مغازه دارد، ممکن است زمان زیادی نیاز داشته باشد. به همین دلیل، اگر برنامه سفر خود را از قبل چیده باشید می‌توانید زمانک افی برای بازدید از بازار بزرگ استانبول داشته باشید. بازار بزرگ حتی برای افرادی که خرید کردن را دوست ندارند می‌تواند جالب باشد، می‌توانید برای عکس گرفتن یا بررسی ویژگی‌های معماری به بازار بزرگ استانبول سری بزنید، اغلب تور‌های استانبول زمانی را برای بازدید از بازار بزرگ استانبول در برنامه خود دارند هر چند که بازدید از بازار بزرگ استانبول با وسایل حمل و نقل عمومی استانبول کار آسانی است.

درباره ی تیم تولید محتوای وبلاگ سفروایرانیان

مطلب پیشنهادی

ماراش دوندورما – بستنی مخصوص ترکی

اگر به استانبول سفر کرده باشید حتما بستنی فروشی‌های متعدد و مختلف این شهر را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *